الرئيسيةالأحداثالمنشوراتالبوابه 1س .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلصفحتنادخول

شاطر | 
 

 جوله في أخميم

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 2:35 pm

مساء الخير ..


‏مدينة أخميم الشهيره جدا ليس فقط محليا و لكن عالميا أبضا لأسباب كثيره حأقول لكم عليها ..
أخميم أصلا بتقع جغرافيا على الضفه الشرقيه لنهر النيل العظيم.. بتبعد عن سوهاج جنوبا بحوالى نص ساعه بالسياره و مثلهم من نجع العيساويه .. و بتشتمل على عدد من القرى هى بالترتيب : نيده .. آبار الملك .. ابار الوقف .. الصوامعه شرق .. نجوع الصوامعه شرق .. عزبة العرب .. جزيرة محروس .. عرب الأطاوله .. الحواويش .. الديابات .. السلامونى .. الكوله.. نجع العيساويه .. الاحايوه شرق ..
و كل قريه من دول يا أخوانا يتألف فيها عشرميت ألف كتاب !!
المؤرخ هيرودوت لما أتكلم عنمدينة أخميم قال أنها كانت محتله بواسطة اليونانين .. و كان فيها حاميه عسكريه يونانيه قويه للغايه اٍسمها هيرموتيب .. و حاول المحتلين أن يصبغوا أهل أخميم بالصبغه اليونانيه اٍجتماعيا و دينيا .. لكن على مين يا عم اليونان ؟؟ الصعايده الأخميميين فى هذا الوقت البعيد كانت دمائهم بتفور بحب الوطن و لم يقبلوا أبدا أن تمحى هويتهم المصريه و لما فاض بهم الكيل هبوا هبه صعيديه مصريه على المحتليناليونان و حرقوهم بجاز و أشتعلت الثوره اللى ألهبتها الروح الوطنيه و أمتدت للصعيد كله و أنهارت قوات اليونان الطريه أمام صلابة الصعايده ذات الشهره العالميه و فروا من الصعيد كله و هم بيغنوا : رجب حوش صاحبك عنى !!
المهم يعنى ..
المقريزى كمان ذكر مدينة أخميم .. و قال أن عجائب الدنيا 30 !! و من ضمنها مدينة بربا اللى هى أخميم لماأنبهر بما فيها من آثار فرعونيه يحتار العقل فى روعتها.. و بما تحتويه من قصور و ممرات و سراديب تعد معجزه فى عالم الهندسه ليومنا هذا ..
أيضا المقريزى ذكر معلومه جديره بالدراسه و هى أن مدينةأخميم على أيام فرعون موسى كانت مركز تجمع جبابرة السحرهالمصريين !! و أن كان فيها 30000 ساحر بارعين و صفوتهم هم اللى أستعان بهم فرعون لينصروه على سيدنا موسى عليه و على نبينا المصطفى أفضل الصلاة و السلام فأراد ربنا أنيؤمنوا بنبيه لما ألقى موسى عصاه فلقفت ما يأفكون ..
لما فتح العرب المسلمين مصر أسموا أخميم كورة أخميم يعنى مركز كبير و بتتبعه عدة قرى.. و كان بيحدها من الشمال كورة طهطا و من الجنوب كورةقوص .. و كان بها أطلال مدينةبانوبوليس الاٍغريقيه اللى أنبهر العرب بروعة أعمدتها و زخارفها .. و أشتهرت أخميم على مر العصور بصناعة الحرير اليدوى و السكر .. و كان للحريرالأخميمى منذ القدم و ليومنا هذا شهره كبيره ..
مررنا فى الطريق من نجع العيساويه لأخميم على عدد من القرى الصغيره و برضو كانت مزارع القمح اللامتناهيه على الجانبين بتحف الطريق من أوله لآخره :
و عجبتنى أوى قرية الحواويش لأنها بجد قريه نضيفه جدا .. وأهلها ناس فى غاية الكرم و الطيبه ككل أهل سوهاج و لا يسمحوا أبدا أن يقوم الغريب عن قريتهم بدفع تمن المشروبات اللى شربها على القهوه أو يعنى الحاجه اللى زى القهوه اللى على الطريق و اٍلا أعتبروها سبه فى حقهم و تبقى مشكله كبيره لو أصر الضيف على الدفع .. فبلاش تحاولوا تدفعوا تمن الشرب و الأكل فى الحواويش لو زرتوها و آدينى عملت اللى عليا و قلت لكم ..
ندخل بقى على مدينة أخميم ..
الله على المدخل الواسع الجميل النظيف .. و يا حلاوة الثعلب اللى بيعدى الطريق قدام محطة كهرباء أخميم فى عز الضهر بمنتهى الهدوء و الطمأنينه !!!!!
و يا سلام على مشروع توسيع الطريق اللى بيجرى على قدم و ساق بأيدين العمال أبناء سوهاج المشهورين بتفانيهم فى العمل من غير هزار و لا لكاعه ..
- حنشوف أيه أول حاجه يا أبو اٍسلام ؟؟
أجاب :
- متحف أخميم يا بييه ..
- هى أخميم فيها متحف يا أبو اٍسلام ؟؟!!
- هيع هيع هيع (بيضحك بسخريه) أخميم فيها أثارات أكتر من الأجصر (الأقصر يعنى) يا بييه..
و من ميدان كبير لميدان أصغر لشارع كبير لشارع أضيق حتى لاحعلى البعد مكان كده واسع و هابط عن مستوى الشارع شويه ومتسور بسور حجرى مش عالى أوى و المكان كله محاط بالمنازل من جميع النواحى وسط كثافه سكانيه كبيره للغايه ..
دخلنا من الباب و أستقبلنا رجل شرطه مهيب الهيئه و رحب بنا ترحيبا عظيما و أرسل معنا رجل يرتدى الجلباب الصعيدى و يحمل سلاح آلى ليكون مرشدنا فى جولةالمتحف المفتوح ..
الطريق يزداد هبوطا بس ممهدبشكل جيد جدا .. و على اليمين تمثال ضخم للغايه بدأت ملامحه تتضح :
أيه ده ؟؟!! هو ده بقى الحب من أول نظره ؟؟
مين البنوته الصعيديه الرائعه دى ؟؟!!



دى ميريت آمون !! اللى سحرتنى بجمالها و رقتها و غموضها ..و مياصتها :)
ميريت آمون بنت رمسيس التانى ..دلوعة باباها أشهر فراعنة مصر على الاٍطلاق و اللى كان بيقعدها على حجره و يداعب دقنها فى كل النقوش و الرسوم اللى جمعتهم ببعض ..


‏ و من حبه فيها تزوجها و كان كهلا .. والمعروف أن رمسيس التانى أنجب 150 ولد و بنت تزوج منهم ثلاثا فقط .. و كانت ميريت آمون(يعنى محبوبة آمون) أقرب عياله و بعدها أقرب زوجاته لقلبه .. ‏
يتبع..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 2:40 pm

ميرت آمون








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 2:52 pm













الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 2:55 pm

‏..2...
ميريت آمون بنت رمسيس التانى ..دلوعة باباها أشهر فراعنة مصر على الاٍطلاق و اللى كان بيقعدها على حجره و يداعب دقنها فى كل النقوش و الرسوم اللى جمعتهم ببعض .. و من حبه فيها تزوجها و كان كهلا .. والمعروف أن رمسيس التانى أنجب 150 ولد و بنت تزوج منهم ثلاثا فقط .. و كانت ميريت آمون(يعنى محبوبة آمون) أقرب عيالهو بعدها أقرب زوجاته لقلبه .. و هى غير ميريت آتون بنت اٍخناتون من زوجته نفرتيتى و اللى أتولدت فى العام الثانى منحكم أبوها ..
بجد أنا وقفت قدام التمثال اللىبيبلغ طوله 11 متر و ذهلت !!
ذهلت من هذا الجمال الناعم الأسطورى اللى سحر الكثيرين من قبلى .. وتذكرت على الفور الأستاذمحمد هاشم صاحب دار ميريت للنشر و اللى أسمى مؤسسته على اٍسم هذه البنوته الجميله لما قال عنها : تشعر حين تنظر لتمثال ميريت أنها فرغت لتوهامن قبلة !!
تمثال الأميره ميريت تم الكشف عنه سنة 1981 .. و عثر عليه بدون ساقين و لم يعثر عليهما حتى الآن بس تم عمل ساقين من الأسمنت البشع و تم لصقهما بالجسد و هو أطول تمثال لملكهأو أميره فرعونيه على الاٍطلاق .. و أختلف علماء الآثار وقتها حول شخصية هذه البنوته الصعيديه الحلويات !!
بعضهم قال أنه تمثال الملكه تى أم اٍخناتون اللى عاشت فى أخميم برضو و كانت دلوعة جوزها أمنوفيس التالت اللى ماكنش بيوقع لها كلمه الأرض أبدا ..
و بعضهم ظن و بعض الظن اٍثم أنه تمثال الملكه الجميله نفرتارى .. لكن الدكتور أحمد قدرى و الدكتور لبيب الحبشى أكدوا أنها ميريت آمون بنت رمسيس التانى و تأكد هذا الكلام لما تم الكشف عن النقوشاللى على التمثال بعد اٍزالة التراب عنه .. و كانت تصف ميريتبأنها : ميريت أمون جميلة الوجه مضيئة لقصرها كلما مشتفيه .. حبيبة سيد القطرين .. تقف دائما الى جانب مليكها رمسيس الثانى كما يجاور نجم الشمالبرج الجوزاء .. عازفة شخشيخة سيستروم للاٍلهه موت وعازفة الهارب للاٍلهه حتحور و منشده بارعه لباقي الآلهه ..
يا عينى يا عينى يا سيدى يا سيدى .. يا روح قلبى من جوه ياميريت !!
يعنى كمان بتحبى الموسيقى و بتعزفى و بنوته عسليايه و آخر بهججه :)
طيب المغرم بيكى عمو عمرو عازف بيانو قديم سماعى و بالنوته و حياة طعامتك و ممكن برضو أعزف لك للصبح بدون كلل و لا ملل لحد الجيران ما يستجيروا بالقسم علشان يعرفوا يناموا .. بس أنتى قولى آه يا حتة جاتوه ميل فيى و أنا أتقدم لأبوكى و أطلب أيدك منه :)
أبوكى ؟؟
أبوكى ميييين ؟؟
رمسيس التانى حته واحده !!!
لا يا أبله يفتح الله ..
وده الواحد يتعامل معاه اٍزاى ده ؟؟



ده شوفى أصلا يا ميريت يا حبيبتى أبوكى عاكش ملوك الحيثيين من شعرهم اٍزاى تمهيدا للفتك بيهم بالبلطه اللى فى أيدهالشمال !!!
أبوكى ده جبار و مفترى و أصلا حاطط عينه عليكى علشان يتجوزك يعنى أروح جنبه فين أنا بقى ؟؟
بأقول لك أيه يا وردة الحب الصافى : خلينا كده أحسن .. أحبكمن بعيد لبعيد و أقاسى فى بعدكالأهوال .. و أنضم عن طيب خاطر للى طيرتى عقلهم بجمالك و بهائك .. و أدينى كل ما حتسمح الظروف حتلاقينى عندك فى أخميم ..يتبع


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 2:57 pm

رمسيس الثاني ممسكا بأسير حوثي

‏‏


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 3:10 pm

أخميم ..
الله عليكى يا أخميم .. يا عايمه فوق بحيره لا تجف و لاتنضب من آثار الأجداد .. و على قولة واحد من أهلك : دى حاجه تزهج و الله !! كل ما ننوى ندج طرمبه نلاجى أثارات لمن الواحد بجى مش عارف يدجها فييين ؟؟!!!
بقى الحكايه كده ؟؟
العجيبه بقى أن الآثار الموجوده فى أخميم بتنتمى مشبس للحضاره الفرعونيه و أسراتها و لكن أيضا لحضارات أخرى نمت و أزدهرت على أرضها زى الحضاره الاٍغريقيه مثلا .. بصوا التمثال ده المجاور لتمثال محبوبتى ميريت :


‎‏..‏
ده تمثال فينوس كما قيل لى بس ده النسخه المحتشمه منه و للأسف بدون رأس .. و عثر عليه برضو فى أخميم بس شتان ما بينجمالك المصرى يا ميريت و ما بين مقصوفة الرقبه الخوجايه فينوس ..
و خلصت زيارتى للمتحف ..
و غادرته و عينى على ميريت اللىأرتبطت بها اٍرتباط صعب وصفه و لكن أزعم أن للنفس البشريه دهاليز من الصعب توصيفها و لافهمها !!
باى باى يا ميريت .. يا بنوتة الصعيد يا اللى خطفتى قلبى و أنافى السن ده !! بس اٍن جيتى للحقبقى أنتى أكبر منى ييجى ب 3000 سنه :))
خرجنا من المتحف المفتوح .. و سألت طبعا عن متاجر الحرير الأخميمى اليدوى المشهور عالميا من آلاف السنين .. و ذهلت و فجعت لما أخبرت أنه ما بقاش فيه خلاص هذه الصناعهالجميله و أستبدلت بمنتجات الصينالقبيحه رديئة الخامات و الصنع!!!!!!!!
و فعلا تجولت شويه فى السوق الرئيسى .. و مالقيتش فى كل المحلات غير بضاعة الصين و محلات معلقه لانجيريهات نسائيه تنافس ما هو موجود فى محلات المهندسين و ده شىء غريب أن تعرض مثل هذ القطع الصغنونه علنا فى الصعيد الجوانى و تقلب بين أيدى الشاريات هكذا علنا !!
فييييين و فييييييين لما واحد أبن حلال دلنى على آخر مشغل للحريراليدوى فى أخميم و يقع قدام المتحف اللى كنت فيه مباشرة ..
المشغل يقع فى بيت ريفى أنيق و شديد النظافه من بيوت باشوات زمان و بيشغل الدور الأرضى بالكامل و يبدو أن صاحبه يسكن فى الدور العلوى من نفس البيت و اٍسمه مش فاكر أيه الخطيب ..
صالة عرض المشغولات اليدويه تمتلىء بالمعروضات و خاصة قماش المفارش لزوم جهاز العرايس :
الميزه و القيمه الحقيقيه فى هذه الأقمشه أن صناعتها كلها يدوى على الأنوال بغير أى اٍستعانه بماكينات النسيج .. و هى شديدة النعومه و الجوده.. و أشتريت من هناك شال جميل هديه لأغلى اٍنسانه فى الدنيا:)
الأستاذ الخطيب صاحب المشغل أخبرنى أن صناعة الحرير اليدوىفى طريقها للاٍندثار .. لأن السوق لا يساعد على اٍستمرارها و لأن السياح فى أخميم قل عددهم بشده فى السنوات الأخيره و هم كانوا عماد تجارة هذه الصناعه الرائعه اللى كانت بتدر دخل جيد لأصحابها و للبنات العاملات فى المشاغل .. و أضاف على كده كمان سبب هام جدا و هو أن الزبون دلوقتى بيهتم برخص تمن المنتج و مش مهم جودته أو قيمته و ده بسبب غلاء المعيشه أصلا و بسبب زحف المنتجات الصينيه على الأسواق ..
للأسف يعنى ..
- يالا يا أبو اٍسلام خلصنا اليوم على خير و لله الحمد ..
- على فييين يا بييه ؟؟
- على الأوتيل يا أبو اٍسلام !!
- أوتييل أييه يا بييه ؟؟
- مطرح ما خدتنى الصبح يا أبو اٍسلااااام !!
- أيوه أيوه .. جصدك الباخره بجا هع هع هع (يعنى بيضحك فى سخريه)
و ده كان نموذج للحوارات بينى و بينه ..
و أخيرا غادرت أخميم و أنا أحمل بداخلى ذكريات بجد من أجمل ذكريات حياتى و وجه ميريت لا يفارق خيالى السارح بعيدا و أنا أتأمل دروب أخميم العتيقه حيث عاشت هنا ميريت الرائعه المذهله و ماتت و ضمتراب أخميم جسدها الشاب ..
أييييييييييه كل من عليها فان .. بس للى يتعظ و الله ..
و رجعت الأوتيل قبل المغرب بشويتين.. الباخره على رأى أبو اٍسلام و قبل أى شىء توجهت رأسا اٍلى المطعم لأن الحب و الوجد لا يمنع برضو عصافير البطن أنها تزقزق و تصوت كمان .. فكان فى اٍنتظارى حقيقه تقبلتها بنفس راضيه و عين دامعه و قلب مكلوم و هى أنهمخلاص شطبوا الغدا و عليا بقى الاٍنتظار للعشاء .. عارفين العشاء كان مقرر له اٍمتى ؟؟
الساعه 5 الفجر :))
و لولا لطفك يا رب أنك ألهمتنى و أفتكرت طبق الفاكهه الملوكى اللى فى الأوضه لكنت مت جوعا .. و فعلا نزلت عليه حتتك بتتك نزول جند رمسيس التانىعلى قادش ..
و أفتكرت ميريت حبيبة قلبى لما أفتكرت أبوها و قطمت قطمه من التفاحه الأمريكانى و سرحت شويه و أبتسمت بس رجعت أستعذت بالله العزيز من الشيطان الرجيم:)
الموضوع اللى جاى بقى باٍذن حتلاقوا فيه حقائق غريبه أوى بجد .. فترقبونا ..
و لكم خالص الشكر و التحيه


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 3:11 pm




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   الأحد 30 ديسمبر 2012, 3:31 pm

ميرت آمون


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
سوهاجي
مشرف عام
مشرف عام



مُساهمةموضوع: رد: جوله في أخميم   السبت 05 يناير 2013, 9:08 pm

ــــــــــــــــــــــــ

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
جوله في أخميم
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
نظرات الامل :: قسم الاثار والسياحه-
انتقل الى: