الرئيسيةالأحداثالمنشوراتالبوابه 1س .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلصفحتنادخول

شاطر | 
 

 رحله في سوهاج

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رحله في سوهاج   الأحد 30 ديسمبر 2012, 8:49 am


‏البدايه‏‎‎ السلام عليكم معين يا رب ..- خصيمكم سيدنا النبى بلاش نتكلم عن قطار النوم اللى بيقوم من القاهره متوجها لأسوان مرورا بمحافظات الوجه القبلى كله ..بلاش نتكلم عن هذه الذكرى المفجعه فى حياتى لأنى تعودت على اٍسقاط الذكريات السيئه من عقلى فمش عاوز أفتكر حاجه عن هذه التجربه المؤلمه و يكفى بس أنى أقول لكم أن اللى يحب منكم يسافر فى هذا القطار عليه أن لا يحمل معه أى حقائب حتى يكون هناك فسحه من المكان فى هذا الحق المسمى فرضا بالمقصوره علشان يعرف بس يفردرجليه أو أنه عليه الاٍنبطاح على ظهره طوال فترة الرحله الرهيبه اللى بتستمر لساعات طويله و هو بيبحلق فى السقف لحدما يتجنن أو يحول و لا حول ولا قوة اٍلا بالله ..وصلت سوهاج و قد تفككت أوصالى و تشخللت سوست عظامى بفعل قطار النوم و المفروض يسموه قطار النوم الأزلى ..**********- الله عليك يا سيادة محافظ سوهاج يا اللى ما أعرفش اٍسمك و الله بس الله ينور عليك و على محافظتك الجميله النظيفه المنظمه بدقه متناهيه و اللى بتبدو كلؤلؤه مضيئه تسلبالأبصار على شاطىء النيل اللى لم أر لجماله مثيلا مثلما هو فى محافظة سوهاج ..لما وصلت سوهاج كانت الساعه تقترب من 3 الفجر .. لفت نظرى بشده جمال الاٍضاءه اللى بتنيرميداينها و شوارعها اللى بتبرق من النظافه أصلا !! اٍضاءه جميله شبيهه باٍضاءة اللمبات الموفره بتنير فعلا ظلام الليل و تختلف تماما عن اٍضاءة شوارع القاهره البرتقاليه الشاهبه الباهته الحزينه الكئيبه اللى عامله زى اٍضاءة الحراميه اللى مجتمعينتحتها بيخططوا لسريقه ..بصوا على الصوره دى كده :‏


‏يمكن الصوره مش واضحه أوى لكنها بتبين على كل حال نوعية الاٍضاءه اللى أقصدها ..الصوره دى متاخده من شباك غرفتى على الفندق العائم الأعجوبه سوبك اللى كان راسى قدام شرطة المسطحات المائيه على الضفه الشرقيه للنيل ..الفندق طبعا 5 نجوم و غايه فى الجمال و النظافه .. و كل العاملين عليه من أهل الأقصر وأسوان و مؤدبين لدرجه تغيظ و تفرس .. و لطاف و اٍبتسامتهم ودوده و مشرقه خاصة أن كلهم بيمتازوا بأسنان بيضاء شديدة اللمعه و وجوه سمراء شديدة التسامح و الطيبه ..الحقيقه أشعرونى من الوهله الأولى أنى فى بيتى و ليس فى فندق و ده معناه فى رأيى أنهم نجحوا فى اٍختبار الاٍنطباع الأول لأنى بطبعى لا أتآلف مع المكان الغريب للوهله الأولى و لكن أتآلف مع الناس بمنتهى البساطه ..فى غرفه 305 فى الدور التالت من المركب لاقيت فى اٍستقبالى طبق فاكهه رائع الحسن Smile تحيهمن اٍدارة الفندق .. و ماله حد يكره ؟؟ و كمان وردتين بلدى واحده حمرا و واحده بيضا ‏


‏الغرفه برضو شديدة النظافه و الأناقه و فيها حمامين و جميع وسائل الرفاهيه و الترفيه و مجموعه كبيره من النوافذ الزجاجيه الكبيرة الحجم غير قابله للفتح بتتيح بانوراما رائعه لسطح النيل و مغطاه بستائر ثقيله ذات ذوق رفيع ..و آدى صورة السرير السوبر كنج سايز الموجود زيه فى كل الغرف:ربكم و الحق أنا ما صدقت حطيت جسمى على السرير و رحت فى سابع نومه و لا أهل الكهف من تعب رحلة الشقاء و الضنا فىقطار تكفير الذنوب لمدة 7 ساعات متواصله و الشهير بقطار النوم و ماصحيتش غير الساعه 11صباحا و كانت المركب اللى هى الفندق سوبك لاتزال راسيه على الشط فى سوهاج و بتستعد للاٍبحار جنوبا فى اٍتجاه قريةالعيساويه على مسافة اٍبحار ساعه حيث سيتم تصوير مشاهد مسلسل الرحايه بطولة الفنان الأستاذ نور الشريف و الفنانه القديره سوسن بدر اللى كانت موجوده بالفعل على المركب ضمن طاقم العمل و اٍخراج الأستاذ حسنى صالح و تأليف الأستاذ عبد الرحيم اللى هو أصلا من أهالى قرية العيساويه..بعد الاٍفطار و الذى منه فى المطعم بالدور الثانى و بالمناسبه ماشفتش هذا الكم المتنوع من أصناف الأطعمه اللى بتصلح للاٍفطار مثلما شاهدت فى هذا المطعم اللى بيبرق من النظافه كعروسه ليلة حنتها .. و الحق يقال اٍن الصديق العزيز الحاج محمد الجابرى منتج هذا المسلسل لم يبخل أبدا فى الاٍنفاق على العمل و على توفير كل سبل الراحه و الرفاهيه لكل العاملين بالمسلسل و ربما يرجع هذا لحرصه الشديد على أنيكون العاملين معه فى حاله نفسيه جيده حتى ينجزوا عملا جيدا و دى وجهة نظر تجاريه بحته بس الغالب فى ظنى أن ده بيرجع لطبيعة عائلة الجابريه الشهيره بشدة كرمهم و اٍحتفائهم بضيوفهم ..لاحظت وجود حركه و نشاط دبت فجأه فى السفينه و علمت اٍن الاٍستعدادت تجرى على قدم و ساق تأهبا للاٍبحار فصعدت مره أخرى للطابق التالت حيث يوجد حمام السباحه فى الهواءالطلق و حيث أنتشر على السطح عدد كبير من العاملين بالمسلسل لمشاهدة لحظة الاٍبحار ..حوالى 10 دقائق و بدأت أصوات المواتير العملاقه فى الدوران و بدأت المركب تبتعد بهدوء و تأنى عن الشاطىء و أخدت وضعها الطبيعى تقريبا فى منتصف النهر و بدت كجبل مهيب عملاق يتحرك فى زهو ..و آدى كليب للحظات مغادرة شاطىء سوهاج متوجهين جنوبا للعيساويه : ‏

يتبع ‏‎‎




عدل سابقا من قبل طه محمد في الخميس 29 سبتمبر 2016, 3:16 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: رحله في سوهاج   الأحد 30 ديسمبر 2012, 9:05 am

‏............ . . . . . . .2 . . . . . . . . . . .




أبحرت المركب لمدة حوالى ساعه .. و طوال هذه المده كان المشهد على ضفتى النيل شىء بجد رائع و تعجز الكلمات عن وصفه .. بجد صعيد مصر ده موضوع كبير أوى و مش بس مجردجبال وعره و كهوف تأوى المطاريد و مزارع قصب بيستخبى فيها الخارجون على القانون كما تصوره الأعمال الفنيه اللىبتعرض فى وسائل الاٍعلام الهبله اللى حقيقى شوهت الصورهالحقيقيه لصعيد مصر الرائع المبهر ..

بصوا كده على الكليب ده .. ده نجع قبل العيساويه بحوالى ربع ساعه .. صحيح اٍسمه مش عاطفى أوى و لا يتناسب اٍطلاقا مع جماله لكن نمشيها يعنى .. المنطقه الساحره دى اٍسمها نجع الطين ..

بعد ساعة اٍبحار بالتمام و الكمال لاحظت فيها مدى دقة قائد المركب العملاقه من خلال تفاديه بحرفنه شديده لمناطق بعينها فى النيل و الاٍبتعاد تماما عن مناطق أخرى بل و الاٍقتراب أحيانا بشده من الشاطىء لاحت قرية العيساويه على الضفه الشرقيه للنيل يعنى كانت على الجهه اليسرى للمركب..

قريه صغيره للغايه تلوح مبانيهامن بعيد و لفت نظرى وجود بعض المنازل المتعددة الطوابق المبنيه بالخرسانه و على أسطحها أطباق الدش و لكن تبدو غير متناسقه و هى تبرز وسط المنازل التقليديه فى الصعيد ذات الطابق الواحد أو على الأكثر طابقين ..

بدأ الأهالى فى التجمع على الشاطىء لما لاحظوا اٍقتراب المركب من شاطىء قريتهم و تبينت بعد كده أنه ده كان حدثا جليلا فى تاريخ القريه الهادئهلأنهم لم يتعودوا اٍلا على الفرجه على مثل هذه الفنادق العائمه فى طريقها من و اٍلىالأقصر و أسوان من بعيد لبعيد أثناء اٍبحارها لأنه لا يوجدسبب لرسو أى مركب سياحيه على شاطىء العيساويه ..

لما أقتربت المركب جدا من الشاطىء و بدأ البحاره فى القفز للأرض لتجهيز و دق العمدان الفولاذيه اللى حتتربط فيها المركب لفت نظرى وجود السلاح الآلى مع الرجال فى الشارع الموازى للنيل و هم يسيرون كده فى وضح النهار !!! و طبعا أكيد سأفترض أنهم من رجال الأمن لأنى لا أتصور أنظاهرة حمل السلاح الآلى فى وضح النهار بالصعيد لا تزال موجوده !!

و طبعا فى زمن وجيز أتلموا عيال البلد كلهم و عدد غفير من الأهالى يتفرجوا على المركب ويرحبوا بينا بالتهليل و المشاوره .. و ياسمين المسئوله عن الميكنج بتاع المسلسل ما أعرفش و الله جابت منين زماره حمرا من اللى بيستعملوها فى الاٍستاد و بدأتتزمر بيها و العيال على الشط هاتك يا زيطه Smile) لحد ما قبطان المركب أشتكى من الدوشه و قال أنه مش عارف يركز علشان يركن المركب خاصة أن الشاطىء غير معد لرسو المراكب.. و كمان مش قادر يسمع تعليمات المساعدين اللى بيوجههوه من على الشط .. لكن على مين ؟؟!! الدوشه كل شويه فى تصاعد مستمر .. بصوا :

الطريف بقى فى الموضوع ده كله أنه كان فيه بنتين بيغسلوا الحلل و المواعين بتاعتهم فى النيل فى نفس المكان اللى المركب بترسو فيه و البنتين الحقيقه لم يهتموا أبدا بما يحدث من حولهم و أستمروا فى غسيل مواعينهم و لكن لما أقتربت منهم المركب جدا يبدوا أنهم أتخضوا من ضخامتها و بدأوا فى لم الحلل بسرعه و نقلها لمكان تانى و أستمروا فى عملهم برضو Smile :

و بعد جهد جهيد من القبطان تمكن من الرسو أخيرا على شاطىء قرية العيساويه الغير معد أصلا لرسو المراكب .. و لكن ده الحقيقه مش غريب على الريس على قبطان المركب سوبك اللى قضى من عمره 45 سنه يبحر فى نهر النيل من أوله لآخره حتى حفظ كل شبر فيه .. و اللى حكى لى عن أسرار الاٍبحار فى نهرالنيل الرائع و ده حيكون الموضوع  القادم باٍذن الله ..

لكم كل الشكر و التحيه

‏‎http://habashtkanat.blogspot.com/2009/05/1.html‎




عدل سابقا من قبل طه محمد في الخميس 29 سبتمبر 2016, 3:18 am عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: رحله في سوهاج   الأحد 30 ديسمبر 2012, 9:32 am

‏3) جباطنةالنيل و حكاويهم !!
مساء الخير ..
بينى و بين البحر و المراكب عشق و هوى قديم ..
يمكن ده بيرجع لنشأتى منذ طفولتى فى مدينة الجزائر العاصمه اللى هى مدينه ساحليه من أجمل و أرقى المدن الساحليه فى العالم على حسب رأيى المتواضع ..
و يشاء المولى أن تكون فترة دراستى الجامعيه فى مدينة الاٍسكندريه حيث تبلور و تعمق حبى للبحر و عشقى للمراكب اللى كنت بأهوى متابعتها و اٍبحارها و عودتها محمله بالخير بالقرب من القلعه فى بحرى ..
و حتى لما ربنا فتح عليا من حيثأدرى و من حيث لا أدرى كانت فكرة اٍمتلاك يخت تراودنى و تقض مضجعى حتى توكلت على الله وبدأت فى بناء يخت رائع بدورين و طوله 22 متر عند الحاج صلاح السمبوسكانى أشهر صانع يخوت فى العالم و ورشته فى مدينة عزبة البرج .. و كان حلمى أن أطوف بحار العالم منشرقها لغربها على ظهر هذا اليخت و لكن للأسف تحطم هذا الحلم على صخرة الاٍرهاب اللى ضرب الأقصر من كام سنه كده و سحب البنك حصته فى تمويل بناء اليخت و ذهبت هذه الأمنيه أدراج الكازوزه ..
و لكن ده لم يوقف عشقى لحياة البحر و الحياه فوق سطح المراكب ..
و خضت تجربة تعلم الاٍبحار و قيادة اليخوت على يد الكابتن خالد الحنينى صاحب و قائد اليخت جنوه ستار اللى لما أطمأن لقدرتى على الاٍبحار السليم الآمن سابنى أقوم لوحدىبعدة رحلات باليخت و على متنه عدد كبير من السائحين هواة الغطس فى مياه الغردقه .. و كانت تجربه لذيذه أوى :)
و ما أنساش كمان يخت الغطس الرائع الفارس المينا اللى قضيت عليه فتره لا تنسى من حياتى برضو فى الغردقه و بدون مقابل و الله و لكن حبا فى حياة البحرليس اٍلا .. و ضرغام 1 و 2 فى شرم الشيخ اللى كانوا أصحابهم دمايطه على منايفه (نمايه صغنونه على الماشى من غيظى منهم) و كانوا بيسيبوا طاقم المركب من غير أكل معتمدين على الصيد من البحر علشان ياكلوا لحد ما أتبهدلوا و بقوامظهرهم كالقراصنه العتاه ..
عشقى للبحر و المراكب لم تنطفىءجذوته بداخلى أبدا ..
حتى بعدما وهن العظم منى و أشتعل الرأس شيبا لسه بأشتاق لشعور لحظة الاٍبحار و لشعور لحظة الرسو على الأرض بعد الغياب ..
فى رحلة الصعيد ..
سعيت للتعرف على كابتن الفندق العائم سوبك .. و بعد محاولات و مراسيل بينى و بينه وافق على مغادرة كابينة القياده اللى لا يفارقها أبدا و اللى ممنوع منعا باتا صارما على أى مخلوق كائنا من كان أن يخطوعتبتها سوى الكابتن و مساعده و دى أوامر صارمه ليس فيها شبهة هزار ..
أنتظرته على سطح المركب بجوارحمام السباحه و قد صار مكانى المفضل :)
و فوجئت برجل صعيدى مهيب يرتدى الزى الصعيدى و يسير كفرعون خرج لتوه من جداريه مصريه قديمه !!

الباشريس عبد الرحيم على اليمين و الريس على قبطان المركب سوبك
بعد السلام و الترحيبات عرفته بنفسى و عرفنى بنفسه بلهجه صعيديه قحه لا تخلو من الزهو: أنا الريس على قبطان سوبك و الأميره ..
- ................ ؟
- بقالى أكتر من 45 سنه بأبحرفى النيل يا ولد عمى من بحرييه لجبليه .. بدأتها مع أبوى الله يرحمه على مركب شراعى و غويت البحريه و الفرجه على النجوم بالليل لما بجيت أتكعبل لما أمشى على البر !! حفظته شبر شبر بجزايره بهيشه بشحطاته لمن بجيت ريس مركب شراعى كد الدنيا..
- ................ ؟
- من المنيا يا بو خالو .. و كل رويس بواخر النيل من المنيا.. و أيوه متجوز و عندى ربنا يعطيك 6 رجاله و بت .. عأجضى على الباخره وجت كبير يمكن شهور فى وجت الموسم و أكل العيش أكده ..
- ............... ؟
يسرح لبعيد بعينيه و يقول :
- طبعا عأحن للبيت و العيال و المره بس الباخره بجت بيتى و الطاجم بجوا عيالى و الركاب ضيوفى و كلو متسطر ع الجبين ..
- ............... ؟
- الفرج بينى و بين كابتن مركب البحر المالح كبير جوى جوى .. أنا عأمشى بالليل ع النجوم و الجمر و هو بيمشى ليل و نهارع البوصله و الجهاز (قصده جهاز تحديد الأماكن بالقمر الصناعى) .. و أنا طول الرحله بأبجى صاحى و حافظ خط سير المركب لتشحط و لا تخش بين الجزاير و أبجى خربت الدنيا .. ده غير الهيش و ورد النيل اللى لو دخل ع الرفاص يبجى جول على المواتير يا رحمان يا رحيم ..حج ربنا يا أستاذ ريس النيل أشطر من ريس المالح .. طب جيب اٍكده ريس مالح و جوله عدى من هويس جنا (قنا) يمين بالله العظيم ليطربج المركب باللى فيها !!
- .............. ؟
- لع ما تفرجش معايا كتير ريح و لا موج .. موج النيل حنين علىالمركب زى يد المره الحنينه اللى تملس على يد راجلها الخشنه المشججه !! بس اللى بأعمله ألف حساب دوامات الهويس اللى لو الريس أستهون بيها ممكن تلفلف منه البوز و تبجى مصيبه .. دوامات النيل لازم الريس يجف لها على حيله و هو بيعديها و يحترمها و مايستهونش بيها واصل ..
يتبع‏‎


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
طه محمد
عضو ذهبي
عضو ذهبي
avatar

الموقع http://soon.yoo7.com‏

مُساهمةموضوع: رد: رحله في سوهاج   الأحد 30 ديسمبر 2012, 9:43 am

‏‎................................................‎4..................
- ................ ؟
- من المنيا يا بو خالو .. و كل رويس بواخر النيل من المنيا.. و أيوه متجوز و عندى ربنا يعطيك 6 رجاله و بت .. عأجضى على الباخره وجت كبير يمكن شهور فى وجت الموسم و أكل العيش أكده ..
- ............... ؟
يسرح لبعيد بعينيه و يقول :
- طبعا عأحن للبيت و العيال و المره بس الباخره بجت بيتى و الطاجم بجوا عيالى و الركاب ضيوفى و كلو متسطر ع الجبين ..
- ............... ؟
- الفرج بينى و بين كابتن مركب البحر المالح كبير جوى جوى .. أنا عأمشى بالليل ع النجوم و الجمر و هو بيمشى ليل و نهارع البوصله و الجهاز (قصده جهاز تحديد الأماكن بالقمر الصناعى) .. و أنا طول الرحله بأبجى صاحى و حافظ خط سير المركب لتشحط و لا تخش بين الجزاير و أبجى خربت الدنيا .. ده غير الهيش و ورد النيل اللى لو دخل ع الرفاص يبجى جول على المواتير يا رحمان يا رحيم ..حج ربنا يا أستاذ ريس النيل أشطر من ريس المالح .. طب جيب اٍكده ريس مالح و جوله عدى من هويس جنا (قنا) يمين بالله العظيم ليطربج المركب باللى فيها !!
- .............. ؟
- لع ما تفرجش معايا كتير ريح و لا موج .. موج النيل حنين علىالمركب زى يد المره الحنينه اللى تملس على يد راجلها الخشنه المشججه !! بس اللى بأعمله ألف حساب دوامات الهويس اللى لو الريس أستهون بيها ممكن تلفلف منه البوز و تبجى مصيبه .. دوامات النيل لازم الريس يجف لها على حيله و هو بيعديها و يحترمها و مايستهونش بيها واصل ..
عند هذه النقطه أنضم لنا رجل صعيدى كبير فى السن تبدو عليه المكانه المرموقه و وقف الريسعلى اٍحتراما و سلم عليه بتوقيرشديد و قدمه لى :
- الباشريس عبد الرحيم .. كبير جباطنة النيل ..
سلمت عليه بمزيد من الاٍحترامفرضه هذا اللقب الكبير : كبير جباطنة النيل !!
يعنى ده أكيد حاجه كبيره بقى .. (قلت كده فى عقل بالى)
- ............. ؟
قال الباشريس عبد الرحيم :
- طبيعة شغلى يا أستاذ أنى أجدم ريس فى النيل بحاله من شماله لجنوبه .. و عأفتش على المراكب التابعه للشركه و عأنظم الأجازات و ساعات الشغل للطواجم .. شغلانه صعبه والله يا ولدى و كلها مشاكل و مسئوليات كبيره جوى جوى بس ربك المعين ..
- ............ ؟
- المركب دى بحوالى 15 مليونجنيه .. و فيها 3 مواتير الواحد منيهم بمليون و نص و كل ده مسئولية الريس و بيمضى على اٍستلامها سليمه و شغاله تمام و بيبجى مسئول عن كل كبيره و صغيره فيها و لو خرب فيها حتى لوح جزاز بيبجى هو المسئول عنه ..
- ............ ؟
يجاوب الريس على :
- لما بيبجى معانا سواح أجانبفى رحلات طويله أسبوع و لا 3 تيام بيطلبوا يجابلوا الجبطان ..و بيتفاجئوا لما بيلاجوه راجلصعيدى بالجلابيه و العمه و بيتصوروا معانا و بيبجوا فرحانين جوى بالزات الحريمات!!
يضحك و يقاطعه الباشريس عبد الرحيم بلهجه ذات مغزى :
- فاكر يا ريس على المره الخوجايه اٍياها ؟؟
يجيبه الريس على ببراءه :
- مين فيهم يا باشريس ؟؟
- ............. ؟
سرح الباشريس بعينيه لبعيد شويه و قال بلهجه لا تخلو من السخريه :
- عبد الناصر الله يرحمه حاوليعملها .. و جاب رجاله بحريه بالبدل البيضا و الكابات علشان يسوجوا مراكب النيل جال أيه علشان يبجى مظهرهم مشرف جدام السواح الأجانب .. بس البحاروه ما سلكوش مع النيل و جالو حجنا برجابينا و رجعوا تانى ع المالح و ماشفنهمش بعد اٍكده ..
- ............. ؟
- الأول كان فيه رحلات مراكببتجوم من مصر (القاهره يعنى) لمن لحد أسوان .. بس جه وجت كان الاٍرهابيين بيصطادوا المراكب عند أسيوط و يضربوا عليها نار و يداروا فى الجبل زى الحريمات فوجفوا الرحلات دى و بجت الرحلات تجوم من الأجصر (الأقصر) لأسوان و تحتحمايه شديده جوى ماتخرش المى..
- ............ ؟
قالوا ألتنين فى نفس واحد :)
- الجبض جليل و الله يا أستاذ حكمن الموسم نايم و السياحه مش كد اٍكده .. أنا اللى اٍسمى باشريس النيل جبضى ما يعديش الألفين جنيه !!
- لع يا باشريس جبضك ألفين و تلتمية جنيه ..
- لع يا ريس على جبضى 1900 جنيه ..
- لع يا باشريس و عليا اليمين جبضك ألفين و تلتميت جنيه و أنى اللى جبضى 1800 جنيه !!
- جولتلك لع يا على و ما تعارضنيش واصل ..
أوباااااااا وقعوا فى بعض .. و العرق الصعيدى طج يا بوى و أبتدت رجابيهم تتنفخ ماعرفش كيففقلت و أنا بأضحك علشان ألطف الجو بعد ما أتكهرب فى ثوانى:
- ما تطلبوا لنا شوية شاى حبر نعدل دماغنا بيها و صلوا على النبى كده ..
سكت الأتنين عن المناقره و قال لى الباشريس عبد الرحيم و على وجهه اٍبتسامه مشرقه و قد تبدلت حالة الغضب عنده فى ثانيهككل أهل الصعيد :
- لع .. جبل الشاى الحبر لازمنناكلو لجمه الاول .. أكل المراكب ده ما ينفعش معانا .. اٍحنا دابحين جدى و عاملين عليه فته و ملوخيه .. جوم معانا و يبجى عيش و ملح ..
أعتذرت له فى لطف لأرتباطى بميعاد زياره لأحد الأديره الأثريه فى حضن الجبل الشرقى فتبدلت وجوهم تانى فى ثانيه و فوجئت بالريس على يقول غضبان :
- طب و عليا اليمين يا أستاز لازم تاكل معانا عيش و ملح بلادير بلا غيره .. أتغدى معانا الأول أكل بيتى و بعدين روح ميعادك !!
و لم أجد فكاكا من عزومتهم و الحقيقه أن أكل فنادق ال5 نجوم ماكنش جاى على هوايا أوىيعنى برغم جودته و كمياته المهوله فبريت نفسى بحتتين نيفه و طبق فته معمول بالعيش الشمسىالصعيدى و اٍحنا التلاته قاعدين على مقدمة المركب فى الحته الشهيره بتاعت صورة اٍعلان فيلم تيتانيك :))
و بعد الغدا و الشاى الحبر جه أبو اٍسلام السواق بالعربيه ليصحبنى فى رحله خرافيه قد لا تتكرر فى الحياه مرتين للدير الأبيض القابع فى هدوء و سكينه لا نهائيه فى حضن الجبل‏‎
‎يتبع


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://soon.yoo7.com
 
رحله في سوهاج
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
نظرات الامل :: قسم الاثار والسياحه-
انتقل الى: